Slavíme 25. výročí. Soutěžte

Za vítězství svého týmu na Euru 2016 by se čtvrtina Evropanů vzdala procenta ročního příjmu

Velké sportovní události, jakou je i blížící se fotbalové EURO 2016, vtahují do hry miliony příznivců po celém světě.
A i když jde jen o hru, výsledky průzkumu ING Bank ukazují, že Evropané sportem intenzivně žijí a jejich emoce mají překvapivý vliv na racionální rozhodnutí. Více než šest z deseti Evropanů se chystá fandit svému domácímu týmu. Čtvrtina fanoušků by byla ochotna vzdát se jednoho procenta z ročních příjmů, pokud by to znamenalo absolutní výhru pro jejich mužstvo. Českému týmu bude během Eura 2016 fandit 58 % Čechů, i když v jeho vítězství věří jen 11 % z nich. Nejhorlivějšími fanoušky jsou Turci a Poláci, na druhé straně stojí zástupci Beneluxu.

Z průzkumu je jasně vidět, jakou vlnu emocí významná sportovní klání spouštějí. Pod jejím vlivem fanoušci nejen podporují svůj tým do posledního dechu, ale navíc jsou schopni i nečekaných rozhodnutí, například vzdát se procenta ze svého ročního příjmu pro absolutní výhru svého favorita anebo obětovat měsíc používání mobilního telefonu,“ říká Libor Vaníček, ředitel retailového bankovnictví ING Bank, a doplňuje: „Pětina Čechů by byla ochotna dát za last minute vstupenku na finále za účasti vlastního týmu více než 3 000 korun, 8 % dotazovaných by obětovalo dokonce i více než 5 500 korun.

Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se, praví známé pořekadlo. Vzdát se 1 % svých ročních příjmů, kdyby to znamenalo výhru jejich týmu, by i přesto byla ochotna téměř čtvrtina Evropanů. Nutno podotknout, že evropský průměr táhnou nahoru Turecko a Polsko, kde by za výhru vyměnilo část svých příjmů 54 %, resp. 42 % fanoušků. V Čechách by se stejně zachovalo jen 14 % dotazovaných.

Mnozí lidé tvrdí, že by byli bez mobilního telefonu doslova ztraceni. Čtvrtina Evropanů nicméně na dotaz, zda by se na měsíc vzdali mobilu výměnou za výhru týmu, který podporují, odpověděla „ano“. Největší odhodlání prokázali opět obyvatelé Turecka (42 %), Polska (33 %) a Rumunska (31 %). V Čechách by se kvůli výhře mobilu vzdala asi pětina dotázaných.

Graf 1 – Byli byste ochotni vzdát se 1 % svých ročník příjmů, kdyby to znamenalo výhru týmu, kterému fandíte? (ti, kteří odpověděli „ano“ a fandí nějakému týmu)Graf 1 – Byli byste ochotni vzdát se 1 % svých ročník příjmů, kdyby to znamenalo výhru týmu, kterému fandíte? (ti, kteří odpověděli „ano“ a fandí nějakému týmu)

Domácí tým je přirozenou volbou všech sportovních fanoušků napříč Evropou, s minimálními rozdíly dle věku nebo pohlaví.

64 % Evropanů fandí svému domovskému týmu, a pokud vynecháme ty, kteří nefandí nikomu, vzroste toto číslo dokonce na 79 %. V případě neúčasti na šampionátu nebo vypadnutí v jeho průběhu máme tendence upřednostňovat sousední státy. Podpora domácího týmu ale neznamená automaticky také víru v jeho vítězství. To dobře dokazuje příklad Polska, jehož tým favorizuje 72 % jeho obyvatel, ale pouze 18 % očekává jeho výhru. V Čechách je připraveno fandit domácímu týmu
58 % dotazovaných, jeho absolutní výhru však očekává pouze 11 %, což je za Rakouskem a Rumunskem nejnižší podíl ze všech sledovaných zemí.

Graf 2 – Kolik lidí fandí své zemi a kolik lidí očekává, že vyhraje?Graf 2 – Kolik lidí fandí své zemi a kolik lidí očekává, že vyhraje?

Mezinárodní průzkum ING Bank realizovala agentura Ipsos od března do dubna 2016 ve 13 zemích na vzorku 12 561 osob.